donderdag 25 juni 2009

Bijzondere Toonkunst

Ik ben een proponent van de locutie “eerst het zuur en dan het zoet.” Vandaar dat ik eerst begin met een negatieve noot. Of negatief, dat is maar net hoe je het noemt en wat je ervan meeneemt; misschien is het ook eerder bitter dan zuur, maar toch.

Met dat doel dient hier een kort vertoog over de genrepolitiek in de muzikale wereld. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, enerzijds, dat er te veel genres zijn in de muziek, waardoor we geen idee meer hebben hoe iets te benoemen, of dat we steeds wel weer een nieuwe naam verzinnen voor een bepaald soort muziek; en dat genres een politieke werking hebben.

Het tweede punt vind ik van meer importante aard. Politiek is de continue strijd om ideeën en betekenis en muziekgenres zie ik als illustratie. Neem nu het voorbeeld—een voorbeeld, zoals u begrijpt, waar ik me aan stoor—van het muziekgenre Americana. Americana betekent in wezen typisch Amerikaans: gerelateerd aan een typische Amerikaanse cultuur. Nu kan men al aanstoot nemen aan het feit dat er zoiets zou zijn als een typische cultuur, maar daar ligt niet mijn vreze.

Neen, daarvoor moeten we bij de muzikale definitie zijn: Americana is een afgeleide van traditionele country, folk, blues (rootsmuziek) met een vleugje Indie-pop in een soort modern jasje. In wezen is het een modewoord voor iets waarbij de Nederlander spontaan zijn afgrijzen toont: country. En daar ligt het probleem. Americana is niets meer en niets minder dan een eufemisme (of meer een vorming van een "vals bewustzijn" om een kameraad te citeren): een aanduiding waardoor de muziek in een positiever daglicht zou komen te staan. En dat is dan wat ik bedoel met de politisering van muziekgenres: de mobilisatie van bepaalde groepen mensen bij het aanhoren van een bepaalde naam dan wel het plaatsen in een bepaalde categorie van een bepaalde muziekstijl. Om kort te gaan, de verbuiging of manipulatie in de representatie van een muziekstijl.

Noem ik het "Zoet" country, dan placht men af te druipen, noem ik het Americana, dan spitst men de oren! Ik hoop dat u de oren spitst, maar niet onder het mom van, het is Americana. Neen, als u de oren niet spitst wanneer ik het modewoord niet gebruik dan rest mij enkel te zeggen: ite, ite, dimittimini!

De lezer weet natuurlijk dat de zin en onzin van het hier voorgaande slechts een omhulsel is, een doel dat de middelen—zoals zo vaak—heiligt. Het moge een proeve van bekwaamheid heten wanneer u het hebt doorstaan. Daarom het volgende: Darrell Scott.

Dit fenomeen uit een muzikale familie geboren te London in Kentucky, speelde al vrij vroeg met zijn broers en vader country klassiekers op kleine podia door heel Amerika. Na enige tijd verliet hij de band, ging studeren en kwam vervolgens in het Mecca van de country—Nashville—terecht. Daar werd hij sessie artiest in het alternatieve circuit, om vervolgens zijn eigen liedjes te schrijven.

Darrell Scott is inmiddels een gevierd singer-songwriter (nog een mooie aanduiding voor een non-genre) met een aangenaam stemgeluid dat ik wil typeren als “soulful.” Vooral het eerste nummer is daar een goed voorbeeld van. Sommigen zullen bij het aanhoren Bob Dylan zeggen, of Stevie Ray Vaughan, ik zeg Darrell Scott. De muziek bevindt zich ergens op de periferie van de Blues, Bluegrass, Country en Ierse volksmuziek (en hierbij maak ik me zelf schuldig aan mijn eerste klacht, die inmiddels bijna onmogelijk te omzeilen is).





3 opmerkingen:

  1. Ik mis Americana in je tags ;p.

    Je hebt zeker een punt wat genres betreft. Er zijn tegenwoordig zoveel genres dat je het zicht er een beetje op verliest.

    Maar de mens heeft nu eenmaal de neiging om "dingen" onder te brengen in catagoriën. Als we dingen classificeren kunnen we het beter en effectief opslaan in onze hersenen. Dit scheelt een hoop "processingpower" en het maakt communiceren wat makkelijker.

    Stel je voor dat je aan het praten bent over muziek (of wat dan ook) en je kunt niet in termen van genres spreken. Dan moet je dus alles gaan beschrijven wat je hebt gehoord als je de ander een idee wilt geven wat hij kan verwachten bij die muzikant. Erg ineffectief.

    Dus het heeft zeker zin om dingen te classificeren. Sterker nog, het is zelfs één van de belangrijkste capaciteiten van de mens om succesvol te zijn. Het automatisch classificeren van bijna alles zorgt er voor dat we efficiënt kunnen leven, zonder dit automatisch classificeren van dingen/situaties/mensen zouden we als soort al lang uitgestorven zijn.

    Keerzijde hiervan is dat het moeilijk is om deze stereotypen te negeren. Discriminatie is hier deels aan te wijten. Zelfs mensen die voor de volle 100% er van overtuigd zijn dat ze niet discrimineren kunnen niet buiten deze kaders denken en laten toch discrimenerend gedrag zien bij discriminatietesten. Hokjesdenken is dus onlosmakelijk verbonden aan de mensch.

    Zo ook bij "Americana" en "Country". Persoonlijk denk ik dat mensen bij de term "Country" meteen de woorden "conservatief" en "oubollig" te binnen schiet terwijl bij "Americana" eerder termen als "hip" en "ongeveer hetzelfde als country maar dan beter en muzikaler" te binnen schieten. En dat terwijl het daadwerkelijke onderscheid -denk ik- maar lastig te maken is (ben niet heel erg thuis in deze muziek).

    De term "Americana" zal een andere doelgroep aanspreken dan de term "Country". Het is dus inderdaad een vorm van politiek om jezelf als een bepaald genre te omschrijven.

    Ik zeg: gebruik die vuistregels van het classificeren, maar bedenk dat het maar vuistregels zijn en dat ze dus niet 100% de waarheid vertegenwoordigen.

    Zo een heel stuk... Nu nog even Darrel Scott van commentaar voorzien.

    Vindt het wel lekker klinken. Het eerste nummer is erg goed en de tweede zelfs nog iets beter. Derde weer wat minder. Vindt vooral het Bluesy aspect van het tweede nummer lekker klinken. Wat ik wel typisch vindt is de vrouwenstem in het tweede nummer. Volgens mij klinkt de vrouwenstem in country altijd zoals dit. Wordt daar op doorgefokt ofzo? Misschien maar eens wat meer opzoeken van deze Darrel.

    PS
    Je tags worden als 1 geheel gezien en je kunt het formaat van de video's aanpassen in de html code zodat ze wat beter passen.

    PPS
    Zo, even een break nemen. Er zijn papers waar ik minder schrijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn grote dank voor dit relaas heer VonKirschen. Die tags bleven gezien worden als een geheel, en daarom heeft het nu nog maar 1 tag, de video's heb ik aangepast.

    Het categoriseren is een mens inderdaad eigen. Ik ben het geheel met je eens dat een mens dingen op een effectieve wijze moet verwerken en dit dus doet met classificaties. Het probleem is tegenwoordig ook, zoals we beiden zeggen, dat er nogal veel categorieën zijn. Als ik bijvoorbeeld een bepaalde muziekstijl gehoord heb die te kenmerken valt als Outlaw en ik vertel jou dat, weet je dan waar ik het over heb? Dan zal ik waarschijnlijk alsnog vervallen in het in detail uitleggen van wat het is wat ik gehoord heb. Andere genres zullen me daar dan waarschijnlijk wel weer bij helpen.

    Categorieën zijn tegelijkertijd ook inherente argumenten, ze werken als metaforen of analogieën, waarbij men vindt dat die bepaalde muziek in dat genre geplaatst moet worden. Dat is nog eens een bijkomend probleem: zeg niet tegen een Radioheadfan, mijzelf incluis, dat Radiohead pop is. Zo sprak ik laatst ook nog met iemand die vond dat Johnny Cash geen Country was, nee dat was singer-songwriter. Nu lijkt het me bij Cash moeilijk te ontkennen dat het Country is, en dat kan ik onderbouwen door te verwijzen naar het gitaarspel, maar ze bleef stellig (waarschijnlijk was ze niet verder bekend met dit soort gitaren cq gitaarspel).

    Over de dame in het filmpje: Ik vind dit niet de typische vrouwen country stem, verre van zelfs. De rol van deze dame is een van een wenende vrouwe, een bijna anti-harmonische en donker geluid laat ze horen. Haar rol is ook vrij klein, dat ze je opgevallen is, vind ik al opmerkelijk.

    Maar een kenmerkende vrouwen country stem kun je krijgen: http://www.youtube.com/watch?v=ga-1ex6wsOY&feature=fvste2 (Miranda Lambert)

    Voor een mooie vrouwenstem: vanaf 1:57 http://www.youtube.com/watch?v=yfO7sGmDaCE (Alison Krauss, wie der Spruch dieses Websites)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Outlaw, is dat een soort van bad-boy country?

    Maar er zijn inderdaad misschien wel wat te veel muziekgenres. Juist doordat er zoveel zijn verliest het zijn waarde, wat is immers het nut van een genre waar je maar 2 bands mee aanduidt?

    Maar het is natuurlijk wel zo dat al die subgenres wel nut hebben voor de mensen die veel van dat genre afweten. Als metalheads met elkaar het over metal hebben kunnen ze beter de subgenres van metal gebruiken om muziek te omschrijven omdat ze al veel van het onderwerp weten. Voor mij blijft het "gewoon" metal omdat mijn interesse daar niet ligt en ik de verschillen niet goed hoor dus voor mij hebben die subgenres geen waarde, maar voor hen wel.

    Een probleem (maar misschien ook wel een voordeel) is dat genres subjectief te interpreteren zijn. Om een simpel voorbeeldje te noemen: Britney Spears is pop, maar Nickelback is dat ook. Muzikaal gezien liggen ze vrij ver uit elkaar, maar tock kun je niet beweren dat de bovenstaande stelling fout is.

    Zo is ook te beargumenteren dat Johnny Cash ook singer-songwriter is. Hij schrijft immers zijn eigen nummers en begeleidt zich zelf. De definitie van een singer-songwriter. Nou vindt ik ook dat Johnny Cash meer country is dan singer-songwriter, maar beide beweringen zijn niet 100% waar of onwaar. Bijna elke artiest kun je namelijk aan de hand van meerdere genres omschrijven.

    Trouwens wat is een singer-songwriter eigenlijk voor een genre. Stel Tiësto gaat zingen terwijl hij muziek aan het draaien is, is hij dan ook een singer-songwriter? In mijn ogen is singer-songwriter, net als indie, meer een beschrijving van de manier hoe de muziek tot stand is gekomen dan een daadwerkelijke beschrijving van de muziek zelf.

    Persoonlijk vindt ik dat je een artiest in eerste instantie moet omschrijven met het hoofdgenre en daarna pas met de subgenres aan moet komen om de artiest in kwestie exacter te omschrijven.

    Nog even over de typische country-vrouwenstem. Ik vindt juist dat klaaglijke juist zo typerend voor de country-vrouwenstem. Maar het zou ook kunnen dat dat gewoon een beetje het accent is. Ben er niet thuis genoeg in om dat echt te kunnen beoordelen.

    BeantwoordenVerwijderen