dinsdag 9 juni 2009

Fernseher Tipp

Tegenwoordig is het erg moeilijk om tv te kijken zonder te worden geconfronteerd met een Volendammer of Henkjan Smits. Hoewel de gemiddelde Nederlander dit juist prachtig vindt en staat te dansen en te springen op de bank bij dit soort breindodende televisie vindt ik het tijd worden voor een tv-tip voor mensen waar nog wel wat gebeurd in de bovenkamer.



De Slag om Brussel (VPRO) is een erg leuk programma waarin een aantal vragen over het functioneren van de Europese Unie worden gesteld. Het programma is een beetje in de stijl van een andere tv-topper De Keuringsdienst van Waarde (RVU). En dat is niet zo vreemd aangezien de presentatoren dezelfde zijn. De tip komt misschien enigzins te laat aangezien de Europese verkiezingen al zijn geweest, maar het programma blijft zeker de moeite waard. Vooral de afleveringen over Euroscepsis en de autolobby zijn interessant.

Voor de mensen die toch liever Volendam hebben: probeer dit eens. Het is spannender, er gebeurt meer en het is minder voorspelbaar.

2 opmerkingen:

  1. Nice, de aflevering over de autoindustrie (overigens de enige die ik tot nu toe heb gezien) is erg interessant. Mooi dat men het telkens mikt op het punt dat de auto alleen niet verantwoordelijk is voor verkeersdoden, maar dat de infrastructuur en de mensen ook een belangrijke rol spelen. Hoe waar dit ook moge zijn, het punt blijft dat mensen en infrastructuur niet zo makkelijk aangepast en/of herontworpen kunnen worden om de verkeersveiligheid te goede te komen. Bovendien kan ene auto veel menselijke fouten opvangen en voorkomen en bovendien compenseren voor infrastructuur. De auto vormt als het ware het 'kruispunt' waar alles samenkomt en naar mijn mening ook veel verholpen kan worden wat verkeersveiligheid betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Idd, hoe waar die argumenten van beide partijen ook zijn, het zorgt er wel voor dat je in een doodlopende straat zit. Er wordt zo wel heel makkelijk de verantwoordelijkheid ergens anders gelegd zodat de EU zelf die (voor de autoindustrie vervelende) beslissingen niet hoeft te nemen. Daar bovenop komt nog eens het feit dat de EU-officials die hierover gaan vele connecties hebben met de autoindustrie en dan ga je je toch afvragen hoe onafhankelijk die eigenlijk zijn.

    Ook dubieus: de grote kortingen die europarlementariërs krijgen bij de aanschaf van een auto. Een beetje een indirectie lobby lijkt het wel.

    BeantwoordenVerwijderen