maandag 15 juni 2009

Harry Piekema en de Marketing Manipulatie

BELANGRIJK: voordat u verder leest, zet eerst even een alu-hoedje op uw hoofd!




Het is waarschijnlijk niet nieuw voor de meesten onder u dat Albert Heijn een actie heeft waarbij zij garanderen bepaalde producten voor de laagste prijs verkopen. Mocht het zo zijn dat je een product elders goedkoper is dan geeft Harry Piekema u dit product gratis mee + een appeltaart. Leuk en sympathiek, want zo is Harry. Helemaal leuk wordt het als Albert Heijn de goedkoopste producten garantie niet kan waarmaken en mensen massaal gratis producten en appeltaarten inslaan. Op Dumpert wordt er al gesproken van een ware Piekemafail! Inderdaad erg leuk dat we met z'n allen de Appie er bij naaien.



Een klassiek voorbeeldje van marketing waarmee de Albert Heijn zich in eigen voet schiet. Of toch niet? Want de beste reclame is natuurlijk niet de laagste-prijzen-actie, maar al die foto's van gratis producten plus de appeltaart voor eens en voor altijd op het web. Naar mijn mening hebben de marketing-boys van de Appie dit al lang ingecalculeerd en hebben ze zelfs gehoopt op de nagenoeg gratis reclame die vanzelf via het internet wordt verspreid. Ja, je geeft inderdaad wat producten gratis weg, maar dit weegt natuurlijk niet op tegen de vele duizenden euro's die een normale marketingcampagne met tv-spotjes kost. Al met al een mooie viral van Albert Heijn die vele websites al dagen bezig houdt.

Wat denken jullie? Is het een Piekemafail of is het een uitgekiende marketingstrategie?


PS: Hopelijk kan ik zelf ook nog een slag slaan bij de Appie. Zo ben ik dan ook wel weer.

3 opmerkingen:

  1. Geniaal, alleen ik vrees dat ik er te lui dan wel te fatsoenlijk voor ben om zoiets ook daadwerkelijk te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeh, en jij maakt nu ook al reklame (zeg nu zelf, dit woord is toch veel mooier wanneer het geschreven wordt met een 'k', dat geeft het wat meer kachet ;) ) op dit veel gelezen blog. Weer een paar duizond euri winst voor de olijke kruidenier. Voor je bewezen diensten mag je van mij wel wat gratis produkten bij Ome Appie wegsnabbelen VonKirchen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een consumptiezieke maatschappij als de onze krijgt wat hij verdient: de simpele burgher denkt een slaatje te kunnen slaan uit de weggeef-actie van grootste kruidenier der natie maar beseft niet mee te werken aan een verdere encapsulering van het land door het voorgenoemde winkelimperium. De ironie. Dank aan VonKirschen voor zijn scherpe observatie.

    BeantwoordenVerwijderen