maandag 22 maart 2010

Kultur

Vrienden!

Nu ik toch in de mood ben: omdat ik in het geheel niet onder de indruk ben van mijn eigen literaire capaciteiten (ja: de dure woorden zijn ter camouflage), hieronder een korte opsomming van niet te missen culturele uitingen.

Nescio - Titaantjes. Een prachtig stuk tekst van blijkbaar toch niet zo lang vervlogen tijden. Beschrijft de dagelijkse beslommeringen van een aantal zelfvoldane heertjes in Amsterdam. Must read en niet al te lang.

Beethoven - Symphonie nr. 9 in D-MOLL OP. 125. De uitvoering die ik zelf graag luister is het Festkonzert zum mauerfall 1989, dat toch een diepere lading aan Beethoven's symphonie geeft. Vooral het grootse Alle menschen werden Brüder in het vierde deel is prachtig en jullie waarschijnlijk vrij bekend. Dit is waar ik als beginnend luisteraar van klassieke muziek echt zeer sterk van onder de indruk raak. Daarmee zou ik het een goed begin willen noemen voor de totaal ongeoefend luisteraar.

website Radio 4 - plaatpaal Speaking of ongeoefende luisteraars. Elke twee weken zijn op de luisterpaal van Radio 4 enkele juweeltjes te vinden. Allen nieuw uitgebrachte klassieke cd's die hier gratis te beluisteren zijn. Het klassieke equivalent van de 3voor12 plaatpaal.

David Attenborough - Private life of .... Deze Brit, die zich inmiddels Sir David Attenborough mag noemen, heeft een serie fenomenale natuurdocumentaires op zijn naam staan. Het enthousiasme en de kennis spatten er van af. Deze man doet het ontkiemen van een plant overkomen als een van de meest fascinerende processen die er bestaat (wat in zekere zin waar is, maar waar ondergetekende als alfa toch niet echt vatbaar voor is).

Goed, dit lijkt me toch wel weer voldoende food for thought voor de komende tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten