donderdag 18 juni 2009

Verba volant, scripta manent




Hey y'all, and welcome to my crib, let me show ya lot around. As you can see, the fridge is quite empty, that's b'cause I got homies to cook for me. Let me show you my wheels: here's my pimped-out bicycle with 3 fully functional gears and one functional break. Only got one b'cause I'm so damn famous people let me travel fo'free, y'know. In my room, I get all the newest films fo'free. Now let me show ya my books I got over here...



CUT!

oh, wait... how foolish of me, showing off me books. I understand it's not done to show my books, being a celebrity and all, b'cause I have to set an example for the youth here, and we don't want no bitches being all critical and political and stuff. Well let's continue...

Nou vandaag niet! Ik wil jullie graag even wat vertellen over mijn boekenkast en wat daarin zoal te vinden is. De bedoeling is dat jullie ook een keer wat schrijven over jullie boekenkast en dat we op den duur aan elkaar boeken kunnen aanraden of boeken kunnen uitwisselen.

Aangezien mijn boekenkast te vol staat om alle boeken erin te behandelen, beperk ik mij tot recent gelezen/gekochte boeken. Ik hanteer een duaal systeem: een boek voor de leerinck ende een boek ter vermaeck. Ik zal beginnen met de boeken ter vermaeck.

Ik heb net het boek Brandende Liefde van Jan Wolkers uit. Ik wilde graag wat boeken van de grote 4 lezen, dus heb ik dit boek samen met het boek De Aanslag van Harry Mulisch van wat boekenbonnen aangeschaft.

Over Brandende Liefde ben ik niet erg tevreden. Het verhaal over een kunstenaar die de vader van zijn hospita op zijn sterfbed verzorgt en onderwijl een soort van verhouding heeft met een andere bewoner van het huis die model staat voor enkele van zijn schilderijen kon mij niet echt boeien. Hoewel het einde van het boek, waarin de thema's liefde, lust en dood op een goede manier met elkaar verbonden worden, wel goed was, is de rest van het verhaal wat saai.

De Aanslag kon mij echter meer bekoren en is zeker een aanrader voor de casuale lezer, waar ik mijzelf onder schaar. Het verhaal handelt over een voor de hoofdpersoon aangrijpende gebeurtenis die plaatsvond tijdens de hongerwinter en hoe deze gebeurtenis blijft terugkomen in zijn leven, terwijl hij deze gebeurtenis zelf liever wil vergeten.



In de planning om te lezen, staat de op het moment erg goed verkopende Herman Koch, met zijn boek Het Diner waarin tijdens een diner tussen twee families blijkt dat een familie nogal disfunctioneel is en een geheim verbergt dat de carrière van de vader, die in de politiek zit, kan verwoesten. Hoe ver gaat de politicus om dit geheim een geheim te laten om zo zijn carrière te beschermen? Het boek schijnt wat weg te hebben van de Dogma-95 film Festen.




Na dit boek zal de ook pas aangeschafte boekenbundel van De Vertellingen van Duizend-en-één Nacht aan bod komen, waar ik ook erg benieuwd naar ben.

In de categorie van de "Lezen om te leren" boeken, ben ik nu bezig met De Grote Atlas van de Wereldgeschiedenis. Heel handig voor als je en van geschiedenis houdt en geen iota afweet van topografie, aangezien alles letterlijk goed in kaart wordt gebracht, zodat je alle gebeurtenissen goed kunt plaatsen. Tegen mijn eigen regels in ben ik min of meer gelijktijdig bezig met leerboeken over de globalisatie van de wereldpolitiek en de waarheden en onwaarheden achter de Da Vinci Code. Dit laatste boek, bestaande uit allemaal losse artikelen, is erg interessant als je jezelf afvraagt op welke (samenzwering)theorieën de Da Vinci code nu eigenlijk is gebaseerd, met een flinke portie (Bijbelse en Christelijke) geschiedenis en esoterische onderwerpen.



Goed, genoeg over mijn boeken en mijn crib, ik ben benieuwd welke boeken er in jullie cribs zijn aan te treffen.

2 opmerkingen:

  1. Mooi initiatief. Ik ben zelf niet zo'n grote lezer maar ik probeer me er de laatste tijd wel wat vaker toe te zetten. Weet vaak niet zo goed wat ik moet lezen dus tips zijn erg welkom. Dat boek van Herman 'wie soll ich das jetzt sagen' Koch lijkt mij trouwens ook een goed boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad een prijzenswaardig initiatief. Aangezien ik *vakantie* heb, ben ik sowieso van plan een aantal boeken te lezen: daar kunnen er nog wel enkele bij. Mulisch is sowieso meester; Siegfried is een aanrader. Ik zal een komende dag met een eigen lijstje komen.

    BeantwoordenVerwijderen