zaterdag 20 juni 2009

Mooi en ranzig: een muzikale update

Tijd voor een kleine muzikale update! Tijdens mijn eindeloze doelloze zoektochten op het wereldwijde web ben ik de heer William Fitzsimmons op het spoor gekomen. Persoonlijk vindt ik Fitzsimmons de op 2 na überste (Amerikaanse) achternaam. Alleen Fitzgerald en Diddy (P.) pwnen meer. Ik vraag me af of er nog meer achternamen beginnen met Fitz... Maar ik dwaal af. Deze Fitzsimmons is een begenadigd singer-songwriter met een zeer mooie rustgevende stem. Zijn laatste album 'The Sparrow and the Crow' is dan ook een erg mooi album welke uitstekend kan functioneren als een soundtrack voor de rustige momentjes in de zomer. Verwacht niet dat het wiel opnieuw wordt uitgevonden maar eerder een perfectionering van datzelfde wiel. Nog nooit was het zo rond. Oh ja... voor ik het vergeet: hij heeft een baard, een kwaliteitsstempel in de indie-scene.





Dat was de mooie muziek. Dan nu de ranzige...

Al een klein half jaartje geleden heb ik dit nummer ergens van een obscuur blog gepikt en tot mijn grote verrassing wordt het nu zelfs op de radio gedraaid. Persoonlijk had ik dat niet voor mogelijk gehouden aangzien het nummer zo extreem pulp is en zo extreem slecht is en daardoor misschien ook wel weer wat heeft. Vooral de meesterlijke bas is meesterlijk zoals ik ook al in het bijvoegelijke naamwoord aangaf. Bij dit soort muziek zijn er eigenlijk maar twee reacties mogelijk: kut of kut (maar meesterlijk). Helaas is het feit dat zoiets op de radio wordt gedraaid ook meteen de doodslag voor dit soort nummers. Dit moet vooral underground blijven wil het cool zijn. Het nummer waarover het gaat is 'Feed the Horse' van de Fagget Fairys. De titel van het nummer is minder onschuldig als dat het op het eerste gezich lijkt. Nieuwsgierigen: gebruik Urban Dictionary.

3 opmerkingen:

  1. VonKirschen wees mij een week geleden al op deze muzikale baardaap. Hoewel de muziek zelf je vrij weinig nieuws zal brengen, is zijn stem toch uren luistertijd waard.
    Er staat ook een alleraardigst live concert van onze bebaarde, door twee blinden voortgebrachte, vriend op YouTube.

    Zie hier: http://www.youtube.com/watch?v=Aqvl_jQi2gY&feature=related

    Oh, en er zijn nog meer mooie namen te noemen. Zo heb je de footballer Dick Butkus.
    (spreek je uit als "But-kiss")
    Waarmee kan worden bedoeld: het aanraken met de lippen, als groet of teken van genegenheid, van het achterste, gat, zitvlak.
    Deze achternaam, voorgegaan door de voornaam 'Dick' maakt voor mij toch een alleraardigste kans voor 'de-mooiste-Amerikaanse-naam' troffee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aantrekkelijk stemgeluid en de vergelijking met Sufjan Stevens is snel gemaakt. Daarom verbaasde het mij dan ook niet dat ik na enig speurwerk de volgende cover van Casimir Pulaski Day tegenkwam:

    http://www.youtube.com/watch?v=Y_GRiZwve-4

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, ik kende kerl Fritz eigenlijk exclusief van de door de roepende stem gevonden cover van het nummer van Sufjan Stevens. Nooit echt verder gezocht naar nummers van hem, onterecht zoals nu blijkt, aangezien het klinkt als een engeltje dat tegen mijn trommelvlies loopt te zwaffelen (vraag me niet hoe ik dat weet, ik ben het nog aan het verwerken). Het nummer Feed the horse hoorde ik laatst ook op de radio en toen had ik ook al de notie dat de tekst "dieper" ging dan het eerste gehoor deed geloven. Maar goed, lekker fout is niet vies...

    BeantwoordenVerwijderen